Powered By Blogger

mandag 29. mars 2010

Snorklipping i Vollen

Torsdag før påske hadde jeg gleden av å klippe snor. Høytideligheten fant sted i Vollen, i anledning innvielse av nye og utvidete lokaler for Montessoriskolen.

Ved åpningen av de nye lokalene til Vollen Montessoriskole ble jeg møtt av rektor Mette Hegge, og elevene sto oppstilt for å ta imot meg. Det vanket både sang og fine taler, det hele ble flott bundet sammen av barna. Anledning til å smake på både marsipankake og annet godt ble det etterhvert også. Det blir en god del representasjonsoppdrag også for en skarve varaordfører i Asker, men det er slett ikke så ofte det blir anledning til å klippe snor og si de magiske ordene "herved erklærer jeg...". Etter en kort hilsen fikk jeg høytidelig overrakt saksen av barna, snoren ble så klippet og jeg kunne ønske Vollen Montessori til lykke med dagen og med fortsatt drift.

Jeg har hatt gleden av å stifte bekjentskap med Vollen Montessori også tidligere, og opplevde det som svært hyggelig å kunne representere kommunen denne ettermiddagen. I min hilsen kom jeg inn på at det faktisk slett ikke er sikkert at det hadde vært Montessoriskole- og barnehage på den aktuelle tomten i dag dersom ikke noen av de folkevalgte hadde fulgt godt med i timen for noen år siden. Eiendomsforvaltningen i Asker kommune ville helst gjøre om deler av bygningsmassen til flyktningeboliger, men det er altså slik at det er vi politikere som bestemmer. Både Fremskrittspartiet og Høyre gikk inn for at det skulle være skole- og barnehagedrift på hele området, og slik ble det altså. Det tror jeg alle er glade for i dag. Vollen Montessori blir satt pris på i nærområdet, noe hilsningstalen fra Vollen Vel vitnet om.

Det er kjempehyggelig at Asker kommune ga Vollen Montessori anledning til å leie og pusse opp lokalene. Det politiske flertallet i Asker ønsker mangfold og variasjon i tilbudet når det gjelder skoler og barnehager. Slik kan vi gi våre innbyggere et bedre tilbud ved å ha et bredere utvalg. Derfor er det viktig for Asker kommune å likestille kommunale og private/alternative skoler og barnehager. Jeg vet at det gjøres en fantastisk jobb ved Vollen Montessori, noe kommunen på ingen måte skal ta noe av æren for. Jeg er likevel glad for at kommunen kan være med på å legge til rette for at Vollen Montessori kan fortsette å vokse slik at flere barn kan benytte seg av tilbudet.

Er du nysgjerrig på skolen og på Montessoripedagogikken, kan jeg anbefale hjemmesiden: www.vollenmontessori.no

1 kommentar:

  1. Mamma til en av elevene30. mars 2010 kl. 00:37

    Jeg hadde selv gleden av å være tilstede på arrangementet. Det var kjempefint. Og bra hilsen fra kommunen! :-)

    SvarSlett