Powered By Blogger

fredag 9. april 2010

En hyllest til ildsjelene

I kveld hadde jeg gleden av å være invitert til feiring av 35-års jubiléum for Borgen skolekorps. Det var en kveld i musikkens tegn, med innslag fra både aspirantkorpset, juniorkorpset, hovedkorpset, Borgen Oldies og Asker & Bærum Ungdomskorps. Det ble også mye god mat og drikke etterhvert, og det ble sågar bekostet et fyrverkeri. Som tidligere korpsmusikant opplevde jeg det som svært hyggelig å kunne overbringe en hilsen til jubilanten fra kommunen.

Jeg vet at det jobbes godt på Borgen. Skolekorpset har et godt miljø og holder høy musikalsk standard. Det var jubileumsarrangementet en solid bekreftelse på. Det var en sann glede å oppleve så mange dyktige musikanter, og jeg gleder meg allerede til 17. mai!

Også skolekorpsene er avhengige av frivillig arbeid for å få det hele til å gå rundt, og i min hilsningstale fremhevet jeg de som gjennom engasjement og stor innsats gjør det mulig for barn og unge å drive med aktiviteter på fritiden. Dugnadsånd og frivillig innsats er helt uvurderlig, men også noe vi slett ikke skal ta for gitt i dagens samfunn. Mange korps, idrettslag og klubber sliter med å få noen til å dra lasset, men noen må jo få disse fritidsaktivitetene til å gå rundt! Det er faktisk slik at det er ildsjelene som berger fritiden til ungene våre! Det er ildsjelene som gjør at andre foreldre kan lene seg tilbake mens ungene er på trening eller korpstur.

Jeg husker da jeg selv begynte i skolekorpset. Da fikk etterhvert mamma også prøve seg i ulike roller, fra sekretær til kakebaker og reiseleder. Foreldrene mine syntes det var en glede å se meg opptre, og de stilte opp overalt: Kjørte hit og dit, bakte kaker, solgte lodd... Sagt på en annen måte: De tok del i oppveksten min. Jeg innrømmer at jeg husker jeg var veldig stolt over å få være med i skolekorpset.

Mye har endret seg siden dengang. I dagens samfunn er tid et knapphetsgode i langt større grad enn tidligere. Det er ofte vanskelig å få timeplanen til å gå opp, med jobb, egne aktiviteter og barnas fritidsaktiviteter.
Men det å være sammen med barna sine - følge dem opp på ulike aktiviteter - har en stor verdi. Om man gjør det ved å bake kake til et lotteri, selge dopapir, kjøre til aktiviteter, være reiseleder eller overvære en konsert - spiller ingen rolle. Det viktige er at man er der. Jo flere som engasjerer seg - jo bedre muligheter for å kunne opprettholde og videreutvikle viktige fritidstilbud også i fremtiden.

Borgen skolekorps har etablert seg som en viktig kulturinstitusjon i området, men korpset er også flotte representanter for hele Asker. Det er imponerende hva man har fått til på Borgen, her får barn og unge et verdifullt aktivitetstilbud fra de første årene på barneskolen og ut videregående. Og ikke minst: Barn og ungdom og foreldre har et trygt møtested. Jeg merket godt at de har det gøy sammen og at de tar vare på hverandre på Borgen. Jeg vet også hvor viktig dette er, da jeg selv var så heldig å få være en del av et slikt miljø gjennom flere år i min ungdom.

Takk til alle ildsjelene som gjør slike ting mulig, og gratulerer til Borgen Skolekorps!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar